Kia Nederland werkt samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aan een onderzoek waarmee de mogelijkheden worden verkend voor het interpreteren en gebruiken van data die door slimme auto’s worden gegenereerd. De eerste fase van de verkenning is afgerond en heeft waardevolle inzichten opgeleverd. Om de potentiële meerwaarde van voertuigdata voor verschillende publieke en/of private doeleinden te kunnen bepalen, en op basis ervan de mobiliteit vorm te geven, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) samen met Kia Nederland een verkennende pilot uitgevoerd. In deze pilot is de data van een Nederlandse vloot van 4.000 volledig elektrische en slimme Niro’s geanalyseerd, waarbij specifiek is gekeken naar twee thema’s. Het eerste thema betrof het onderzoeken van het potentieel van geanonimiseerde voertuigdata bij het verhogen van de veiligheid (gebruik van rijhulpsystemen / ADAS). Het tweede thema betrof de verkenning van de mogelijkheden om op basis van eveneens geanonimiseerde voertuigdata het laadgedrag te analyseren, om daarmee duurzame mobiliteit te kunnen verbeteren. In deze verkenning is gekozen voor een privacy-by-design aanpak, waarbij de overheid geen data koopt of verwerkt. Kia heeft de data-inwinning en -verwerking ingericht op een manier die recht doet aan de afspraken die hierover gemaakt zijn in de AVG en met haar klanten. Zo krijgt de overheid wel de beschikking over nuttige inzichten, maar zijn die voor overheden niet herleidbaar naar persoonsgegevens of individuele gebruikers. De tweede hoofdvraag van de pilot, of de data goed zijn te interpreteren, is ook positief beantwoord. Van de zestig door Kia en IenW gewenste inzichten konden verreweg de meeste worden verkregen op basis van de door de auto’s verstrekte, geanonimiseerde data. Een mooi voorbeeld betreft de data die werden verstrekt door de rijbaanvolgassistentie, het systeem dat waarschuwt wanneer bestuurders buiten de rijbaan rijden zonder de richtingaanwijzer te gebruiken. Uit analyse bleek dat het systeem in een bocht van een bepaalde weg bovengemiddeld vaak waarschuwde. Nader onderzoek gaf aan dat de betreffende bocht te scherp was, waardoor voertuigen vaak buiten de lijnen reden. De gemeente kan vervolgens de adviessnelheid in deze bocht verlagen, waarmee de kans op ongevallen wordt verkleind. Kia ModellenAls je besloten hebt hebt gekozen voor een Private Lease Kia Picanto, dan ga je snel ontdekken dat er veel te kiezen is. De Kia Picanto is de kleinste auto van het Zuid-Koreaanse merk. Als je een grotere Kia hatchback zoekt, dan is de Private Lease Kia Ceed een goede keuze. De Picanto heeft ervoor gezorgd dat Kia een groot marktaandeel heeft in het populaire private lease segment met de allerkleinste auto’s. Hij is in trek bij een breed publiek en er zijn er al heel veel van verkocht. Dit zie je dan ook terug in het grote aanbod van Kia Picanto occasions. Kia Stonic Prive Lease en Kia Niro Private Lease is ook heel populair. Deze auto’s zijn een maatje groter en vallen in het Crossover segment. Crossovers zijn hoger en hebben vaak een stoerdere uitstraling. De eerste cross-overs verschenen deze eeuw op de wegen. Het zijn ideale gezinsauto’s. De afgelopen jaren nam de populariteit enorm toe. Ze zijn groot genoeg om 4 volwassenen mee te nemen. En door de hoogte is er meer kofferruimte. GeschiedenisKia startte in 1944 met het produceren van fietsen en motorfietsen. Pas in de jaren zeventig startte het automerk Kia met het produceren van automobielen. In de jaren 80 en 90 werkte Kia samen met de Ford Motor Company. Samen hebben zij diverse modellen in zowel Zuid-Korea als in andere landen geïntroduceerd. Halverwege de jaren 90 kampte Azië met een enorme financiële crisis. Ook Kia wist haar hoofd niet boven water te houden ging in 1997 failliet. Uit deze overname is een hecht samenwerkingsverband ontstaan tussen het automerk Kia en Hyundai. Kia was na de overname na het faillissement in 1998 het kleine broertje van Hyundai. Het beeld van kleine broertje verandert snel nu Kia in Europa meer auto’s verkoopt dan Hyundai. In Nederland is Kia inmiddels veel groter dan Hyundai. Er worden in Nederland 2,5 keer zo veel Kia’s verkocht als Hyundai-modellen. Kia is nu al het tweede automerk van Nederland. Kia is van plan om de verkoop te verhogen naar 3,8 miljoen auto’s in 2025. Het aandeel milieuvriendelijke auto’s zal naar verwachting in 2021 10% bedragen en in 2025 22%. Een elektrische auto leasen als particulier is bij veel automerken mogelijk. Je betaalt maandelijks vaak meer voor een private lease elektrische auto dan voor een brandstofauto, omdat de productiekosten hiervan hoger zijn. Daarentegen verbruik je geen brandstof, maar betaal je voor stroom. Dit is voordeliger en daarbij ook milieuvriendelijker dan brandstof. Een elektrische auto leasen is in plaats van kopen, is interessant vanwege de onzekere restwaarde van elektrische auto’s als je er een bezit. |